FENOMENA RAMADHAN

Posted: August 14, 2010 in Artikel

Firman Allah Taala

“Bulan Ramadan, bulan yang di dalamnya diturunkan Al Qur’an sebagai petunjuk bagi manusia dan menjelaskan perbezaan antara yang benar dan yang batil.  Oleh itu, sesiapa diantara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadhan, maka hendaklah dia berpuasa. Dan sesiapa yang sakit atau bermusafir bolehlah dia berbuka dan wajiblah keatasnya untuk menggantikan sebanyak hari yang ditinggalkannya pada hari yang lain.  Allah menghendakkan kamu beroleh kemudahan, dan tidak menghendaki kamu beroleh kesusahan. Dan juga supaya kamu dapat sempurnakan bilangan puasa iaitu sebulan Ramadhan, dan supaya kamu membesarkan Allah diatas petunjukNya agar kamu bersyukur.”        ( Al Baqarah : 185 )

Segala puji Allah yang memberikan nikmat Ramadhan yang kini sudah masuk Ramadhan ke empat. Masih berbaki 26 Ramadhan untuk menyedok sebanyak pahala kurniaan Ilahi. Alhamdulillah, bulan yang amat dinantikan oleh orang yang beriman agar dapat mendekatkan diri kepada Allah.  Kelebihan amal di bulan Ramadhan sama taranya dengan umat dan kaum yang terdahulu yang yang dikurniakan Allah umur yang panjang. Mereka mempunyai waktu yang lama untuk mengumpul pahala dan mengabdikan diri kepada Allah. Namun, di atas syafaat Nabi Muhammad , umatnya dikurnikan seperti mana umat yang terdahulu hanya di dalam satu bulan..Subhanallah, Maha Suci Allah.

KISAH MAJUSI DAN RAMADHAN.

Ada satu kisah, pada zaman dahulu ada seorang Majusi yang turut serta menghormati kemulian bulan Ramadhan. Dia mempunyai seorang anak lelaki, dan pada bulan Ramadhan anak itu pergi ke pasar lalu makan di tengah keramian orang ramai. Maka anak itu dipanggil seraya dipukul, lalu berkata kepada anaknya “ mengapa kamu tidak ikut menjaga kehormatan kaum Muslimin pada bulan Ramadhan ini?”. Setelah majusi itu meninggal dunia, ada seorang alim yang bermimpi melihatnya berada  dibalai kehormatan di dalam Syurga. Maka dalam mimpinya itu dia bertanya : “ bukankah tuan ini beragama Majusi? ” . Jawabnya : “ benar, akan tetapi saat menjelang kematianku, aku mendengar suara dari atasku : “ Hai para MalaikatKu, janganlah kalian tetapkan hambaKu ini sebagai Majusi, tetapi muliakanlah dia sebagai seorang Muslimin sebagaimana dia menghormati bulan Ramadhan”. Kisah tersebut mengisyaratkan bahawa orang Majusi tersebut sebenarnya telah tergolong Muslim lantaran dia bersedia memuliakan Ramadhan. Pada akhir hayatnya dia mendapat anugerah iman di sisi Allah. Maka bagaimana halnya dengan orang seperti kita yang berugama Islam yang telah berpuasa di bulan Ramadhan?.

1 RAMADHAN : FENOMENA ANEH LUAR BIASA

Allah teramat memuliakan bulan Ramadhan. Di dalam kitab yang di karang oleh Ibnu Ghazali Mohd Najib ada meyebut. Allah berfirman secara lansung kepada Musa. “ Hai Musa, sungguhnya Aku memiliki para hamba yang akan lahir pada akhir zaman nanti. Mereka akan Ku muliakan dengan bulan Ramadhan. Aku lebih dekat kepada mereka daripada Aku dekat kapadamu wahai Musa”.

saat waktu kunjungan awan hitamBerlaku di HELSINKI Finland, segerombolan awan hitam yang membawa bala tentera ribut, petir dan hujan telah meranapkan sebahagian besar wilayah tersebut. Kenapa ini semua terjadi?. Sebenarnya, pada waktu tersebut, orang ramai sedang kusyuk menyaksikan konsert Motley Crue di Festival Sonisphere. Lagu-lagu rock yang bakal dinyanyikan oleh kumpulan terkenal seperti Iron Maiden, Alice Cooper, dan Motley Crue disaksikan oleh 30,000 orang peminat. Semuanya itu berlaku pada 1 RAMADHAN, bulan yang penuh mulia. Segerombolan awan hitam yang juga turut hadir meyaksikan konsert itu membawa peringatan buat mereka. Akhirnya semuanya punah ranah dan terpaksa dibatalkan. Nah ! , Terbuktinya sudah Allah amat mengagungkan RAMADHAN.

Sebaliknya di Malaysia, pada 1 RAMADHAN umat Islam dikejutkan dengan penemuan 2 orang bayi perempuan yang ditinggalkan. Bayi perempuan malang itu ditemui di sebuah rumah kosong dan salah seorang lagi ditemui dalam tong sampah. Tergamak kah ibu tersebut berbuat demikian pada awal bulan berkat: SATU RAMADHAN !!. Adakah kita mahu menunggu nasib yang sama seperti yang ALLAH turunkan di HELSINKI ? . nauzubillah…ALLAH tidak hanya menurunkan bala kepada individu yang melakukan kesalahan saja, bahkan seluruh kampung yang didiami individu tersebut. Masihkan kita ingat lagi bencana TSUNAMI ACHEH? … Adakah kita menunggu seperti itu? ..

RAMADHAN : Bulan Untuk Berubah

Kita semua masih di awal Ramadhan. Awalnya rahmat, di pertengahannya keampunan dan di penghujungnya dibebaskan dari api neraka. Kita masih mempunyai waktu untuk menginformasikan perubahan diri. Tingkatkan amalan solat, sedekat dan amal jariah. Seminimum solat hanyalah solat sunat dua rakaat lillahi taala, seminimum sedekah hanyalah sedekahkan senyuman manis kita, dan seminimum beramal jariah, membersihkan habuk tak kira di mana jua..jadi, mulakan dari yang sedikit untuk memperoleh yang besar. Amat malanglah, bila berlalunya Ramadhan, kita masih tiada perubahan diri.

Sedangkan para Malaikat bersedih apabila berlalunya Ramadhan. Sebagaimana yang diriwayatkan oleh sahabat Nabi , Jabir R.A bahawa Rasulullah s.a.w bersabda “ apabila malam terakhir dari bulan Ramadhan telah tiba, maka menangislah seluruh langit dan bumi beserta seluruh Malaikat. Mereka menangis kerana umat  Muhammad mendapat musibah.” Salah seorang sahabat bertanya : “ Ya Rasulullah, musibah apakah yang menimpa kita pada waktu itu?” . Rasulullah s.a.w menjawab : “ Pemergian bulan Ramadhan ! itulah musibah bagi kita, kerana pada bulan itu semua doa kita dimakbulkan, semua sedekah diterima, semua kebaikan dilipat gandakan dan semua siksa dihentikan”.

Mendengar pernyataan Rasulullah s.a.w itu, maka para sahabat berkata “ apakah yang lebih berhak menangisi di atas pemergian bulan Ramadhan?. Jikalau langit dan bumi serta para Malaikat sahaja merasa hiba terhadap kita umat Islam tatkala ditinggalkan oleh bulan Ramadhan, maka kita sendiri seharusnya lebih sedih daripada itu! “

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s